A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kal kapcsolatos irányelv értelmében, mely az adatvédelmi nyilatkozatban elérhető.
Ön itt jár: > Kezdőlap >

RÁD MELYIK FEJFÁJÁS JELLEMZŐ? ÍGY KEZELD!

RÁD MELYIK FEJFÁJÁS JELLEMZŐ? ÍGY KEZELD!

Valószínűleg nem találkoztunk még olyan emberrel, akinek élete során legalább egyszer ne fájt volna a feje. A fejfájás hátterében állhat betegség, azonban leggyakrabban valamilyen környezeti vagy egyéb hatás (időjárási frontok, rossz levegő, fokozott stressz) okozza. A kiváltó ok kiderítése fontos ahhoz, hogy megfelelően tudjuk kezelni a panaszokat!  

Elsődleges vagy másodlagos fejfájás?

A fejfájás lehet elsődleges vagy másodlagos fejfájás, attól függően, hogy áll-e valamilyen egyéb betegség a fájdalom hátterében. A legtöbb esetben elsődleges, vagyis önálló fejfájásról beszélhetünk, amikor más betegség nem igazolódik. 

Másodlagos fejfájás esetén kialakulhat a fejfájás például magas vérnyomás, szemészeti betegség vagy akár arcüreg-gyulladás miatt. Súlyosabb betegség is állhat a fájdalom mögött, mint az agyhártyagyulladás és agydaganat. Ezeknek a betegségeknek a kizárására gyakran végeznek képalkotó- (CT vagy MR-vizsgálat) és neurológiai vizsgálatot. 

A fejfájások típusai és kezelésük

A fejfájás általában a nőknél jelentkező fájdalom. Sokan nem veszik komolyan, és nem fordulnak vele szakemberhez, pedig egyes fajtái ronthatják az életminőségünket és befolyásolhatják mindennapjainkat. 

tenziós fejfájás az egyik leggyakoribb fejfájás. Nőknél gyakoribb, mint férfiaknál és főként a 20 és 50 év közötti korosztályban jelentkezik. A fájdalom a fej bármely részét érintheti és sokszor tarkótáji, halántéktáji fájdalom kíséri. A fejfájás akár több napon keresztül is kínozhat minket, és kisugározhat a vállakba is. A fájdalom hátterében gyakran stressz áll. Noha a fejfájások közül ez a típus mondható a legenyhébbnek, könnyen lecsökkentheti munkavégző- és koncentrációs képességünket, és hatással lehet mindennapjainkra.

Tenziós fejfájással általában nem fordulnak orvoshoz a betegek, mivel vény nélkül kapható készítményekkel is enyhíthető a fájdalom. Ha azonban a fejfájás gyakran és erőteljesen jelentkezik, a mindennapjainkat jelentősen befolyásolja, érdemes szakemberhez fordulni! 

migrén szintén a nők körében ismert leginkább. A fejfájás rohamokban jelentkezik – leginkább a fej egyik oldalán-, amihez olyan kellemetlen tünetek társulnak, mint az émelygés, hányinger, hányás, fény- és hangérzékenység. A fájdalom igen erőteljes és akár órákig, napokig is eltarthat, sok esetben teljes munkaképtelenséget okoz. 

Ha hajlamosak vagyunk a migrénre, akkor a kiváltó okok között a helytelen táplálkozás is szerepet játszhat. A csokoládé, a vörösbor és egyes sajtok előidézhetik vagy fokozhatják a tüneteket. 

A migrén ugyan nem kezelhető véglegesen, azonban néhány speciális készítmény segítségével enyhíthetők a tünetek. Ilyenek a receptköteles triptánok.

A legtöbb migrén elleni készítmény vényköteles, amelyet neurológus szakember állíthat ki, a diagnózis felállítása után. A gyenge és közepes fájdalom esetén segíthetnek a vény nélkül kapható koffeint tartalmazó, paracetamol hatóanyagú készítmények

cluster fejfájás az egyik legfájdalmasabb fejfájás, és a 20-40 év közötti férfiaknál a leggyakoribb.  Általában ciklikusan jelentkezik, és akár pár percen belül kialakulhat a fájdalom, főként a fej egyik oldalán. A fejfájást éles szemfájdalom és vegetatív tünetek kísérhetik, mint az izzadás, orrdugulás, az arc kipirulása, az arc duzzanata, és jelentkezhet hányinger, hányás, valamint fény- és hangérzékenység is. A fájdalom enyhítésében segítséget nyújthat a receptköteles sumatriptán injekció vagy orrspray

Csak természetesen… 

A fejfájások kísérő tüneteinek enyhítésében szerepet játszhatnak a gyógynövények és a belőlük készült teák, illóolajok és krémek. A hányingerre és a hányásra próbáljuk ki a gyömbért, amit fogyaszthatunk teaként, vagy nyersen, lereszelve. A migrénes fájdalom esetében segíthetnek a koffein tartalmú italok is, mint a kávé és a kóla.

A stressz okozta fejfájás kezelésében a borsmentaolaj, és a citromfű tea is segítségünkre lehet. Fontos emellett a megfelelő vitaminok és ásványi anyagok pótlása, mint a magnézium, a B6-vitamin és a vas